luukmeijboom.reismee.nl

Week 2/22

Hallo allemaal,

Mijn weekje Seoul heb ik op dit moment alweer achter de rug, en heb me nu gesetteld op mijn kamer in mijn universiteitsstad Daejeon. Met ruim 400 nieuwe internationale studenten is het hier een drukke bedoeling!

Maar eerst nog terug naar afgelopen zondag, toen ik nog in Seoul was. Dit was weer een dagje cultuur voor mij. Ik ben eerst naar het historische centrum van Seoul geweest, waar de oude Koreaanse huizen nog te bekijken zijn. Hierna ben ik naar de twee paleizen in het centrum van Seoul gelopen, waarvan ik er één ook van binnen heb bezocht. Ook was bij de ingang van het paleis net de wisseling van de wacht (zie foto's). Toen ik 's avonds onderweg was naar de metro moest ik opeens langs tientallen politie-agenten en overal stonden politiebussen die gedeeltes van de weg blokkeerden. Ik heb natuurlijk gevraagd wat de bedoeling hiervan allemaal was, en het bleek dat ik in de wijk was beland waar de president van Zuid-Korea woont.

Maandag was mijn laatste dagje Seoul. Eerst heb ik het WK stadion (2002) bezocht. Daarna ben ik naar de andere kant van de stad gereisd, waar olympisch park (1988) was. Omdat ik hier pas 's avonds aan kwam, waren de olympische stadions helaas al gesloten. Hierna heb ik weer een typisch Koreaanse maaltijd gehad: rijstsoep. De soepen die ze in Korea serveren zijn voldoende als avondeten. Je krijgt er nog allemaal kleine gerechtjes bij. Met stokjes eten gaat me al aardig af! Die avond kwam ik nog een opvallend bord tegen dat op de deur van een restaurant geplakt was: 'Due to the ebola virus, no black people allowed in here!'

Dinsdagochtend heb ik mijn spulletjes bij elkaar gepakt, en heb ik Seoul verlaten. Het was tijd om door te reizen naar mijn universiteitsstad Daejeon. De treinen in Korea zijn ontzettend goedkoop: 2 uur trein voor omgerekend €7,50. Wat me opvalt is dat de mensen in Korea super netjes zijn en vertrouwen hebben in elkaar. Als de conducteur de treincoupé binnenkomt of verlaat maakt hij even een buiging naar de mensen in die coupé. Ook als mensen op de bus staan te wachten, gaan ze niet zoals in Nederland op een hoopje in het bushokje staan, maar maken ze een nette rij, zodat de mensen die als eerste aan het wachten waren ook als eerste in de bus kunnen. Criminaliteit komt in Korea bijna niet voor. Op stations en door de binnenstad van Seoul liepen mensen gewoon met de telefoon half uit de achterzak van hun broek stekend. Dat zou je op Amsterdam Centraal geen 2 minuten moeten proberen. Toen ik eenmaal op mijn nieuwe kamer aankwam kon ik meteen alle spullen inruimen. Het is een mooie kamer met airco, waar we met z'n 2e moeten slapen. Het heeft geen keuken, maar het is in Korea gebruikelijk dat studenten gewoon bij de restaurantjes op de campus ontbijten, lunchen en 's avonds eten. Mijn kamergenoot is een Nederlander, die blijkbaar ook op de TU Delft studeert. Ik heb maar meteen met 3 vrienden boodschappen gedaan. Hierna zijn we uit gaan eten in Daejeon. Het restaurant had van die lage tafeltjes, waarbij je op de grond moest gaan zitten. Blijkbaar komen er niet zoveel buitenlanders in dat restaurant, want toen we aan het eten waren werden we gefilmd door het personeel.

Woensdag begon de introductie voor alle 400 nieuwe buitenlandse studenten. We begonnen met een presentatie waar de praktische info aan ons gegeven werd. 's Middags was het begin van het Buddy Program. Hierbij worden 3 of 4 buitenlandse studenten gekoppeld aan een Koreaanse ouderejaars student. Ik zit in het groepje met een Amerikaan en een Braziliaan. Met dit groepje hebben 's middags de campus verkend. De campus hier is totaal anders dan in Nederland. Hier lijkt het meer op een stad. De campus heeft wegen, een dokter, universiteitsgebouwen, studentenwoningen, supermarkten, restaurants, een kroeg, een sportcentrum, een fietsenwinkel etc. Eigenlijk hoef je als student dus weinig van de campus af. Na de campustour hebben we spellen gedaan en samen avondeten gehad. Daarna begon een concert in het theatergebouw van de universiteit. Dit concert bestond uit allemaal kleine acts (zoals bands, zanggroepen, goochelaar, dj etc), die ieder ongeveer 15 minuten mochten optreden.

Donderdag was de tweede dag van de introductie. De dag begon met een toren bouwen van bekertjes met je buddy-groepje. Toen hebben we nog een quiz over de universiteit gedaan. Hierna stond de stadstour op het programma. We hebben alleen weinig van de stad gezien. We zijn naar het winkelcentrum gegaan. Ook de bekendere ijswinkel van Daejeon hebben we bezocht en hebben we kleine hapjes van kraampjes op straat geproefd. Die avond zijn we nog met 11 man naar een kroeg net buiten de campus geweest. Dit is de kroeg waar veel buitenlandse studenten naartoe gaan in de weekenden. We hebben ons goed geamuseerd met tafelvoetbal, biljart en drankspelletjes!

Vrijdag was de derde en tevens laatste dag van de introductie. In de ochtend kregen we onze laatste infosessie, en 's middags hadden we vrij. De avond begon met een welkomstreceptie voor alle nieuwe internationale studenten, waarbij goed eten inbegrepen zat. Na de receptie heb ik een taxi gepakt naar de kroeg waar pap al met een Koreaanse collega aan het eten/drinken was. Toen de Koreaan op een gegeven moment afhaakte, hebben we er met zijn tweeën nog een gezellige avond van gemaakt.

Zaterdag ochtend is pap eerst naar mijn kamer komen kijken. Hierna zijn we gewandeld naar het Science Museum, maar dit bleek iets voor jongere kinderen te zijn. Nadat we een paar minuten daar waren geweest zijn we dan ook weer vertrokken. We zijn richting het hotel van pap gewandeld, en daarna hebben we een taxi gepakt naar de touristenwijk van Daejeon. Hier hebben we even pootje-gebaden en hebben we een concert van de plaatselijke drumband gezien. Toen zijn we met de metro naar het WK stadion (2002) van Daejeon gegaan. We hebben daar eventjes binnen gekeken, maar omdat 3 uur later een wedstrijd zou beginnen moesten we het stadion ook weer snel verlaten. Eenmaal terug in het centrum hebben we een terrasje gepakt, waarna we een druk restaurantje in zijn gegaan. Het eten was hier wederom erg pittig. De rest van de avond hebben we doorgebracht in een kroeg.

Al met al een erg leuke week! Ik hoop dat er zo nog velen mogen volgen! Foto's zijn ook te vinden op deze blog.

Groetjes Luuk

Reacties

Reacties

Oma Achter de pastorie

Mooi begin Luuk Fijn dat je er zo van genoten hebt En al gelijk je vader op bezoek
Nou neem ik aan dat er binnenkort ook nog gestudeerd wordt
Leuk dat je ons zo op de hoogte houd
groetjes Oma Melderslo

Wilma

Enne hiele mooie tijd in Korea. Eet maar lekker veel rijst. Dat is goed voor de lijn, vooral als je het met stokjes moet eten!
Groeten uit den Hegelsum.

jacqueline aarts

Wat een belevenis Luuk!
Volgens mij ben je al aardig gewend.
Geniet er van !!

theo aarts

zoals ik gelezen heb vergaat het je goed in Zuid-Korea en heb je al verschillende dingen gezien.Ik hoop voor jou dat de rest van de reis en studie ook zo plezierig zal verlopen,

maak d'r waat vaan.

Danique

Ha Luuk,

Wat schrijf je leuk! Lijkt me echt te gek hoe ik het zo lees. Voornamelijk dat er weinig criminaliteit is. Het kan haast geen toeval zijn dat je kamergenoot ook in Delft studeert, wel? Erg vertrouwd en handig. Al is het ook leuk om dan in en groepje te zitten met een Braziliaan en Amerikaan. Ben je niet op bezoek geweest bij de president? Hahaha, dat science museum was dus meer iets voor Sven. Heb je het na je zin gehad met je vader?

Groetjes uit Nijmegen city!

Danique

P.s. respect dat het eten met stokjes je goed afgaat. Ik eet regelmatig sushi maar vraag altijd om bestek.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!