luukmeijboom.reismee.nl

De eerste 4 dagen

Hallo allemaal,

Na een goede vliegreis van ruim 10 uur was ik woensdagmiddag lokale tijd geland in Seoul. Gelukkig zat ik op de heenreis naast een Nederlands sprekende Belg. Eenmaal op de luchthaven van Seoul aangekomen hoefde ik nog maar een rechtstreekse metro te pakken die me naar mijn hostel zou brengen. Het hostel is prima: aardige mensen, goed ontbijt en perfecte locatie.

De eerste avond heb ik mijn wijk verkend. Dit is blijkbaar de wijk waar veel jongeren zitten, en waar het elke avond ontzettend druk is in de drukke uitgaanswijk (waar ik nog geen 100 meter vanaf woon). Het viel me op dat veel Koreanen weinig tot geen Engels spreken. Zelfs een groot deel van de jongeren spreekt het niet. Wat me ook opviel waren de gewoontes van de Koreanen. Het is hier blijkbaar de bedoeling dat je tijdens het gapen een zo hard mogelijk geluid erbij maakt, maakt niet uit waar je bent. En als je op straat wilt spugen: geen probleem! Het liefst gorgel je net voor het spugen nog even zo hard als je kunt. De eerste avond was ik nog moe van het vliegen, dus ben ik optijd naar bed gegaan.

De tweede dag ben ik naar het 'War Memorial of Korea' gegaan. Dit is een groot museum over het oorlogsverleden van Korea, met natuurlijk de nadruk op de Koreaanse Oorlog. Nadat ik hier een paar uur geweest was, ben ik doorgereisd naar de wijk Gangnam. Ik wilde toch wel eens zien wat dit nou eigenlijk voor een wijk was. Gangnam is de rijke wijk van Seoul, en het liedje Gangnam Style is blijkbaar een protestliedje tegen deze rijke lui. Hierna ben ik in 2 uur teruggelopen naar het centrum van Seoul en heb ik voor de eerste keer echt Koreaans gegeten. Dit houdt in: veel rijst, vlees en vis. Omdat ik de volgende dag vroeg op zou moeten, heb ik het niet al te laat gemaakt deze avond.

Op de derde dag stond een tour naar de grens met Noord-Korea op het programma. Deze tour nam de hele dag in beslag. We begonnen met een kort bezoek naar het 'War Memorial of Korea', waar ik de vorige dag al zelf was geweest (maar ik had nog niet alles gezien). Daarna zijn we naar een park gereden waar een monument stond voor alle omgekomen (vooral Amerikaanse en Koreaanse) militairen. Hierna kregen we lunch in een restaurantje met uitzicht op de 'Bridge of Freedom', de spoorbrug waar tijdens de Koreaanse oorlog gevangenen tussen Noord en Zuid werden geruild. Na de lunch gingen we op weg naar de echte grens. Nadat eerst een Zuid-Koreaanse militair in onze bus de paspoorten gecontroleerd had, gingen we door naar de volgende post, waar een Amerikaanse militair nog een keer onze paspoorten ging controleren. Hierna werden we met legerjeeps begeleid naar de grens. Onderweg kwamen we nog door verschillende gates, die in geval van een Noord-Koreaanse aanval de weg moest blokkeren (zoals een betonnen constructie boven de weg die in geval van nood opgeblazen kon worden, zodat de weg versperd zou raken). Voordat we bij de grens aankwamen moesten we nog een brief ondertekenen, waarin stond dat zij niet verantwoordelijk waren in het geval je verwond of gedood zou worden. Eindelijk waren we bij de grens aangekomen! We mochten dichter bij de grens komen dat ik vooraf had gedacht. Aan de overkant zag je 1 Noord-Koreaanse militair de wacht houden. Ook mochten we in het Conference House (een VN-gebouw), waarin we de grens even over mochten steken. Al met al een ervaring die ik zeker niet had willen missen! 's Avonds ben ik de stad ingelopen, en ben ik een groep jonge internationale leraren van een plaatselijke middelbare school tegen gekomen, die me uitnodigde om die avond met hen mee te gaan. Ze bleven maar met drank komen, omdat dit m'n eerste avond uit was in Seoul. We zijn zelfs geëindigd op een plek waar alle Koreanen gek op zijn: een karaoke-bar!

Op dag 4 heb ik eerst fijn uitgeslapen, en heb ik 's middags een lange en vermoeiende wandeling gemaakt door de berg die midden in Seoul ligt. 's Avond heb ik nogmaals tot in de late uurtjes het nachtleven van Seoul meegemaakt.

Ik hoop dat jullie er na dit lange verhaal nog allemaal zijn ;) Foto's zijn ook te vinden op deze blog!

Groetjes Luuk

Reacties

Reacties

Ellis

Poahh jaloers!! Gelukkig ben je goed aangekomen en heb je het tot nu toe goed na je zin!! ????

Nog heel veel plezier daar!
x

Ron.

Heel mooi kerel. Geniet er van. Ik vond wel dat die Rambo tussen die militairen de show stelden.

Bart en Peet

Ha Luuk
Klinkt geweldig!
Maak er een prachtige reis en ervaring van!
Groetjes uit Lottum
Bart,Peet, Linda en Roy

Opa en Oma Lottum

Luuk wij zijn trots op je, geniet er van


opa en oma

Rob en Jacqueline

Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden van jou ervaringen. Dut ow pap de groete zoaterdaag.

Succes en geniet ervan.

Rob, Jacqueline, Britt, Koen en Femke

Erna

Hoi Luuk,

Wat leuk om je zo te kunnen volgen. Heel veel plezier en een geweldige tijd.

Groetjes,
Jos, Erna, Bart en Sjoerd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!